Al-Jazari

Bapa kejuruteraan mekanikal era moden dan mengenalkan Robot Pada Dunia

Sumber: Banu Musa| Penemu Dunia

Nama sebenar: Al-Shaykh Rais Al-Amal Badi Al-ZamanAbu Al-Izz Ibn Ismail Ibn Al-Razzaz Al-Jazari
Tempat lahir: Al-Jazira, Mesopotamia
Tahun lahir: 300 tahun sebelumLeonardo Da Vinci atau lebih tepat lagi pada tahun 1136 Masihi
Gelaran: Al-Jazari diambilsempena nama tempat kelahiran beliau, iaitu di Jazirah Ibnu Umar di Diyar Bakir, Turki. Juga nama tradisional Arab untuk wilayah di batian utara Mesopotamia dan sekarang dikenal sebagai wilayah tenggara Turki, di antara Sungai Tigris dan Sungai Efrat. 

·             ·    Seperti ayahnya, dia mengabdi sebagai kepala insinyur(ketua jurutera) di Istana        Artuklu.
  • Seorang jurutera dan pencipta Islam didapati adalah orang pertama yang berjaya mencipta dan menubuhkan satu sistem pembekalan air ke masjid dan hospital di Diyarbakir, Anatolia (Turkey) pada awal kurun ke-13
  • Penciptaan menggunakan gear yang diciptanya dan diedarkan dengan mengguna kuasa air.
  • Sistem taliair canggih direka di Diyarbakir termasuk rangkaian paip yang luas dibina untuk mengalirkan air ke kawasan tempat ia diperlukan termasuk ladang pertanian.
AL JAZARI-JURUTERA PERTAMA TUBUHKAN SISTEM BEKALAN AIR

Bagaimana sistem tali air bergerak.

  • Jentera Al Jazari terdiri daripada sebuah pemutar air, satu sistem dimana pengepam dan gear yang mengepam air dari sumber bekalan di bawah sebuah bukit ke masjid dan hospital dalam bandar itu menggunakan sistem paip.
  • Bandar itu terletak di atas sebuah bukit.
  • Sistem itu menggunakan kuasa air memandangkan kuasa letrik belum pun diketahui waktu itu (Ini sekaligus menolak anggapan berkurun lamanya bahawa Leonardo da Vinci seorang ahli pencipta yang disanjungi dunia dianggap sebagai orang pertama mencipta dan menggunakan gear hidrolik dan mekanikal).  
  • Sepatutnya Al Jazari diiktiraf sebagai pencipta gear demikian itu kerana bukan saja telah mencipta sistem gear itu lebih 200 tahun sebelum Leonardo tetapi telah berjaya mendirikan sistem pembekalan air menggunakan sistem gear itu.(Pengitirafan itu tidak diberikan kepadanya hanya kerana hasil ciptaan Al Jazari ditulis dalam bahasa Arab dan tidak diketahui oleh Barat).
Roda air bergerak
Sumber: Ahmad Em Wai

ROBOT
·         Al-Jazari (Cirze) adalah orang pertama yang menemukan robot yang difungsikan untuk membantu pekerjaan rumah.
·         Khalifah di zamannya, meminta al-Jazari membuatkannya suatu alat yang mampu menggantikan pembantunya dalam menyediakan air wudhu untuk shalat.
·         Al-Jazari membuatkan suatu mesin (robot) yang mampu melakukan gerakan menuangkan (menunduk dan tegak kembali).
·         Di tangan robot tersebut terdapat teko yang berisi air. Tangan yang lain menyediakan handuk. Dan di kepala robot tersebut terdapat seekor burung.
·          Jika waktu shalat tiba, burung tersebut akan berkicau. Kemudian robot pun maju menuju tuannya. Lalu menuangkan air dari teko dengan takaran tertentu.
·          Setelah selesai wudhu, robot itu akan memberikan handuk(kain) yang ada di tangannya. Kemudian kembali ke tempat semula.
·         Gerakan terakhir ditutup dengan kicauan burung.

Sumber: Museum of Science and Technology in Islam






Comments

Unknown said…
Nice blog. Thank you for the information. :)
Unknown said…
yepp terima kasih atas informasi yg berguna utk pengetahuan saya!
Mohd Syamil said…
Nice!!! Keep it up with good deeds
nice banyak manfaatnya good job sis 👍🏻
Unknown said…
banyak pengetahuan baru yang saya dapat! thankyou 😋
Unknown said…
Alhamdulillah banyak pengetahuan saya malam ni!! Thank u girl!!

Popular posts from this blog

ASY-SYARIF AL-IDRISI

Ibnu Haitham